Jastrzębia Góra zdobyta
Wycieczki

W dniach 3, 4 i 5 października uczniowie klasy IV wraz z wychowawczynią p. Anną Reiter i p. Danutą Klajn pojechali na trzydniową wycieczkę integracyjną do Jastrzębiej Góry i okolic. Wyjazd ten odbył się dzięki współpracy szkół i nauczycieli z Lisich Jam i Kamienicy Szlacheckiej.

DZIEŃ I

Pierwszego dnia uczniowie wraz z przewodnikiem najpierw zwiedzili Muzeum Piśmiennictwa i Literatury Kaszubskiej w Wejherowie. Tam również odbyły się warsztaty muzyczne dotyczące instrumentów kaszubskich. Następnie wyruszyli do  Pucka, gdzie zwiedzili miasto, promenadę i miejsce zaślubin Polski z morzem wraz z pomnikiem gen. Józefa Hallera. Także w Pucku zajrzeli do McDonalda, aby trochę się posilić. Po krótkim odpoczynku wyruszyli w dalszą trasę, a mianowicie do Sanktuarium Maryjnego Królowej Polskiego Morza w Swarzewie. Tam przywitał nas pan Mirosław Wols, który przybliżył wszystkim historię cudownej figurki i powstania kościoła. Niedaleko kościoła znajduje się kapliczka zbudowana przez rybaków w 1775 r. na planie koła. Według legendy stoi ona w miejscu, gdzie jest studzienka, przy której objawiła się cudowna figurka. W środku kaplicy znajduje się studzienka, a także tablica z opisem historii figurki. Każdy mógł wejść, zobaczyć i przeczytać. Kolejnym miejscem zwiedzania była latarnia morska w Rozewiu i długi spacer przez las na samą plażę. Trochę zmęczeni, ale pełni wrażeń przybyliśmy do naszego miejsca noclegowego – internatu przy szkole podstawowej w Jastrzębiej Górze, który mieści się tuż nad samym klifem wybrzeża Morza Bałtyckiego. Zjedliśmy kolację, zaśpiewaliśmy pieśni, zmówiliśmy różaniec, wzięliśmy kąpiel i poszliśmy spać.

DZIEŃ II

Następnego dnia obudził nas szum morza i piękny widok wschodzącego słońca. Po śniadaniu wyruszyliśmy na Hel, gdzie pierwszym punktem zwiedzania było Muzeum Obrony Wybrzeża. W Muzeum mającym formę Skansenu oprowadzał nas, nasz prywatny i najlepszy przewodnik pan Mateusz Frąckiewicz. Zobaczyliśmy tam eksponaty militarne związane z 1939 rokiem (pojazdy, samochody opancerzone, gąsienicowe, motocykle, broń), z historią obrony Polski przed hitlerowcami, a także dwa wyremontowane działa niemieckiej baterii artylerii nadbrzeżnej "Schleswig Holstein". Następnie udaliśmy się na promenadę helską, z której podziwialiśmy widoki oraz statki pływające po morzu. Mogliśmy zerknąć przez lunetę i poobserwować wody okalające cypel. Przy pomniku „Kòpc Kaszëbów” zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia.

Potem nadszedł czas na pyszny obiad, który zjedliśmy w Zespole Szkół nr 1 we Władysławowie. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie ośrodka sportowego w Cetniewie, przejście Aleją Gwiazd Sportu i czas na kupienie pamiątek. Po powrocie do internatu udaliśmy się na rozgrywki sportowe na tutejsze boisko. Było tam tak pięknie, że jeszcze po kolacji, ruszyliśmy na spacer w kierunku najbardziej na północ wysuniętego punktu linii brzegowej polskiego wybrzeża. Znajduje się tam kamień, obelisk „Gwiazda Północy”. Przed spaniem oczywiście zmówiliśmy różaniec, zaśpiewaliśmy i wzięliśmy kąpiel.

DZIEŃ III

W piątek , skoro świt, wstaliśmy, zjedliśmy śniadanie, posprzątaliśmy swoje pokoje i niestety trzeba było się już spakować, gdyż nadszedł czas powrotu do domu. Wyjechaliśmy po godz. 9.00. Przejeżdżając przez Żarnowiec, minęliśmy elektrownię wodną, zresztą największą w Polsce elektrownię szczytowo-pompową. W Gniewinie zatrzymaliśmy się , aby wejść na górę i zobaczyć sztuczne jezioro wybudowane na płaskowyżu, które jest zbiornikiem górnym elektrowni Żarnowieckiej. Następnie ruszyliśmy w kierunku Piaśnicy. Tam poszliśmy do grobu bł. Siostry Alicji Kotowskiej, po drodze mijając inne masowe mogiły pomordowanych ludzi w czasie II wojny światowej. Pomodliliśmy się także przy Pomniku Ofiar Piaśnicy. Potem pojechaliśmy do Sanktuarium Męczenników Piaśnickich w Wejherowie, gdzie przywitał nas proboszcz parafii ks. prałat Daniel Nowak. Opowiedział nam po krótce historię kościoła, Lasów Piaśnickich i wydarzenia jakie miały miejsce w latach 1939-1945. Ostatnim już punktem programu naszej trzydniowej wycieczki  był wspólny posiłek – pizza.

Dziękujemy uczniom kl. V ze szkoły w Kamienicy Szlacheckiej i nauczycielom p. Katarzynie Butowskiej i p. Mateuszowi Frąckiewicz za zaproszenie i wspólny wyjazd. Bardzo się zintegrowaliśmy, doznaliśmy niesamowitych wrażeń i zobaczyliśmy tyle pięknych, ciekawych i wartych odwiedzenia miejsc, że na długo zostaną w naszej pamięci. Czekamy na kolejną wspólną wycieczkę.